Sunday, February 14, 2010

Tulisan Jawi jqaf


Dalam tulisan jawi terdapat 20 patah perkataan mengikut ejaan Zaaba, mungkin sesetengah dari kita susah nak ingat, di sini saya nak kongsi satu cara untuk mengingat perkataan tersebut. saya telah uji murid2 saya dan juga anak saya. Alhamdulillah mereka dapat ingat dalam masa beberapa minit saja. perkataan tersebut saya rangkumkan dalam ayat :

Apa ada pada kita,
jika ia lima di,
Maka itu dan ini,
daripada bin kepada binti
dari syurga demikian manusia.

itulah perkataannya, kalau buat dalam bentuk lagu lagi cepat ingat.
lagu wonder pet ka.. lagu aku bukan superman ka... atas kreatif guru.

Hari ini, anak saya dapat menghafal 20 patah perkataan tersebut tak sampai sejam

Selamat mencuba

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

3 Comments:

Farah Izzah Ulya said...

saya pn dah hafal.drp may

Farah Izzah Ulya said...

Ya Ka, kalau dah afal bagus la.. nanti kita masuk kaedah ke dua. kaedah betapa ganasnya cek mat jongang

alep said...

x paham pasal 20 perkataan 2..bleh detailkan lg x?

Post a Comment

 

Jqaf Langkawi Membina Insan Cemerlang Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha